Czy nauka zdalna ma wpływ na nasze życie? Poznaj wyniki badań.

Nauka i praca zdalna lub częściowo zdalna (hybrydowa) stały się nieodłącznym elementem życia wielu osób. Zobacz, jak taki sposób funkcjonowania oceniają uczniowie, rodzice i pedagodzy. Poznaliśmy także ciekawe wyniki badań przeprowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Gdańskiego.
Według rodziców, nauczycieli i samych uczniów edukacja zdalna ma wiele wad
Już po kilku tygodniach nauki zdalnej lub częściowo zdalnej wiele osób potrafiło wskazać największe niedogodności związane z tą formą edukacji. Uczniowie zwracają uwagę na pogarszające się relacje z kolegami i koleżankami ze szkoły. Rodzice natomiast uważają, że zbyt dużo czasu poświęcają na media społecznościowe i korzystanie z komputera i smartfonów. Nauczycie również odczuli na własnej skórze efekty pracy zdalnej - to słaby kontakt z uczniami i utrata bardzo istotnej części interakcji z dziećmi i młodzieżą.
Przedstawiciele fundacji “Dbam O Mój Zasięg” postanowili przeanalizować skutki nauki zdalnej w bardziej naukowy sposób. Postanowili podjąć współpracę z pracownikami Uniwersytetu Gdańskiego, a dokładniej z tamtejszego Wydziału Nauk Społecznych.
Jak badacze Nauk Społecznych z Gdańska ocenili wpływ zdalnej edukacji na społeczeństwo?
Wyniki badań zdają się potwierdzać odczucia uczniów, ich rodziców oraz kadry pedagogicznej. Ponad 50% ankietowanych odpowiedziało, że edukację zdalną ocenia “źle” lub “bardzo źle”. Około 30% wskazuje, że sporadycznie pojawiają się problemy, a kolejne niecałe 20% jest zadowolona z edukacji zdalnej lub ocenia ją “bardzo dobrze”.
Naukowcy analizując wyniki swojego badania zwrócili szczególną uwagę na zauważalne pogorszenie się odczuwalnego ogólnego nastroju przez wszystkie ankietowane osoby (uczniowie, rodzice, nauczyciele). Kolejnym z często powtarzających się problemów jest brak możliwości bezpośredniego kontaktu, za czym wiele osób tęskni.
Ponad 65% nauczycieli stwierdziło ponadto, że czuje się zauważalnie gorzej, a niecałe 68% określiło w ten sposób zmiany w formie fizycznej.
Jeśli chodzi o uczniów, również większość widzi u siebie negatywne zmiany psychiczne i jeśli chodzi o kondycję zdrowotną organizmu. Tylko 17% z nich widzi poprawę od czasu przejścia na naukę zdalną.